Bevallen in het Catharina Ziekenhuis

Bevallen is heel mooi maar ook spannend. Onze verloskundigen en gynaecologen begeleiden u tijdens de bevalling. U kunt om medische redenen bevallen in het Catharina Ziekenhuis, maar ook zonder medische indicatie bent u van harte welkom.

Sfeervolle kraamsuites

Het Catharina Ziekenhuis heeft vijftien ruime, sfeervolle kraamsuites, die van alle gemakken zijn voorzien. Elke kamer heeft een keukentje,  badkamer, internet, tv en living colors. Drie kraamsuites hebben een bevalbad. Een van de kraamsuites is wat groter en is te gebruiken voor de bevalling van meerlingen.

We willen de hechting tussen ouder en kind zoveel mogelijk bevorderen. Daarom bieden we gezinsgerichte zorg en hebben we familiekamers op de afdeling Verloskunde. Dit zijn ruime kamers, die huiselijk ingericht zijn en voldoende privacy bieden. Ook uw partner kan hier blijven slapen: voor hem of haar is er op de kamer een slaapbank.

In ons ziekenhuis vinden we gastvrijheid heel belangrijk. U moet uw bezoek ook gastvrij kunnen ontvangen. Zo kunt u uw bezoek een kopje koffie of thee aanbieden en kunnen ze gebruik maken van de ruime bezoektijden. U bepaalt natuurlijk zelf hoeveel bezoek u wilt ontvangen. Het is ook belangrijk dat u voldoende rust krijgt.

Moeder en kind blijven bij elkaar

Op de afdeling Verloskunde van het Catharina Ziekenhuis staat de zorg voor het gezin centraal. Moeder en kind worden na de bevalling niet gescheiden (ook niet als extra zorg nodig is). Moeder en kind verblijven samen met de partner in een kraamsuite en worden alleen (tijdelijk) van elkaar gescheiden als dit medisch noodzakelijk is.

Ook hebben we op onze couveuseafdeling speciale kamers voor baby’s die extra zorg nodig hebben of te vroeg geboren zijn. Ook hier blijven moeder en kind bij elkaar en kan de partner blijven slapen. Wilt u van tevoren een keer komen kijken, dan bent u van harte welkom!

1-op-1 begeleiding tijdens de bevalling

De afdeling Verloskunde van het Catharina Ziekenhuis werkt volgens de visie van professor Robson: Active Management of Labour. Deze methode gaat uit van drie principes:

1. Vanaf het moment dat de bevalling begint, proberen wij 1-op-1 begeleiding te geven. Er is altijd een zorgprofessional om u te ondersteunen. Zij houdt u in de gaten en zorgt ervoor dat de bevalling zo goed en vlot mogelijk verloopt met zo weinig mogelijk stress.
  2. Adequate pijnstilling is 24 uur per dag mogelijk (indien medisch verantwoord).
  3. Een vlotte bevalling, we houden de vordering van de ontsluiting continu bij en streven ernaar om u binnen 12 uur te laten bevallen.

Geboortefotografie

Een geboorte is een speciaal moment. Veel aanstaande ouders willen dit graag laten vastleggen door een fotograaf. Dat kan, maar voorop staat dat de bevalling veilig verloopt. U leest er meer over op onze pagina over geboortefotografie.

Geven van borstvoeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk dat u kiest voor voeding. Borstvoeding lijkt het beste. In borstvoeding zitten alle antistoffen die de baby nodig heeft om bijvoorbeeld infecties te voorkomen. Bovendien is het heel bijzonder dat u uw baby in zijn eerste levensperiode op natuurlijke wijze kunt voeden. Maar het kan ook zijn dat u juist niet kiest voor borstvoeding. Onze de lactatiedeskundige kan u helpen bij uw keuze.

Geboorteaangifte

Het is wettelijk verplicht om de baby na de geboorte aan te geven bij de gemeente waar hij of zij geboren is. Dit moet binnen drie dagen na de geboortedag. Aangifte doen kan tegenwoordig ook digitaal via de website van de gemeente Eindhoven. Hiervoor heeft u een geboortebewijs nodig. Dit krijgt u op de afdeling na de geboorte.