Beenmergpunctie

Een beenmergpunctie is een celonderzoek waarbij beenmergcellen meestal uit het bekken (crista), boven de rechter- of linkerbil en soms uit het borstbeen (sternum), worden weggenomen voor microscopisch onderzoek.

Voor het onderzoek ligt u op uw zij. De arts of verpleegkundige brengt chloorhexidine aan om de huid te ontsmetten en verdooft de huid vervolgens met een injectie. Dan brengt de arts een speciale holle naald via de huid in het bot. Via deze naald wordt een kleine hoeveelheid beenmergcellen opgezogen. Aansluitend neemt de arts meestal ook een stukje botweefsel weg. De beenmergpunctie duurt ongeveer tien tot twintig minuten. Inclusief voor- en nazorg bent u ongeveer drie kwartier tot een uur in het ziekenhuis.