Hemodialyse

Hemodialyse is het zuiveren van het bloed. Hemo betekent bloed en dialyse betekent verwijderen van afvalstoffen. Bij hemodialyse wordt gebruikt gemaakt van een kunstnier en een machine om de afvalstoffen uit het bloed te verwijderen. Uw bloed wordt door de kunstnier geleid en stroomt daarna weer terug in het lichaam.

Tijdens de dialyse zit u in een speciale dialysestoel. Dit is een gemakkelijke stoel die elektrisch bediend kan worden, zodat u in elke gewenste stand kunt zitten of liggen. Eén dialyseverpleegkundige  of dialyse-assistent is tijdens de behandeling uw aanspreekpunt. Hij of zij regelt die dag, samen met u, de zaken rondom uw behandeling. Een dialysebehandeling duurt meestal 4 uur. Een keer per week komt uw nefroloog tijdens de dialysebehandeling bij u langs. U bespreekt hoe de behandeling verloopt en of er bijzonderheden zijn naar aanleiding van (bloed)uitslagen. Als het nodig is worden nieuwe afspraken gemaakt.

Ontspanning
Tijdens de dialyse kunt u televisie kijken of radio luisteren. Internetten is mogelijk op een door uw zelf meegebrachte tablet/mobiele telefoon. U kunt gratis verbinding maken met het WIFI-netwerk van het ziekenhuis. We hebben ook een VR bril met leuke filmpjes en ontspanningsoefeningen. U kunt verder gebruik maken van de boeken, kranten en tijdschriften die aanwezig zijn op de afdeling. Uiteraard kunt u ook iets van thuis meenemen om de tijd aangenaam door te brengen. De broodserveerwagen komt 2 maal per dialysebehandeling langs.

Tijdens de dialysebehandeling kunt u bezoek ontvangen. Uitgangspunt hierbij is dat de zorgverlening niet belemmerd wordt en dat de privacy van de andere patiënten niet in het geding komt.

Openingstijden
Dialysebehandelingen vinden plaats op maandag tot en met zaterdag. De openingstijden van de afdeling Nierziekten in het Catharina Ziekenhuis zijn maandag, woensdag en vrijdag van 07.00 uur tot 23.30 uur. En op dinsdag, donderdag en zaterdag van 07.00 uur tot 19.30 uur. Het Dialysecentrum Deurne is geopend van maandag tot en met zaterdag van 07.00 uur tot 19.00 uur.

De afdeling Nierziekten heeft twee locaties: het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en het Dialyse Centrum in Deurne. Patiënten uit de regio Eindhoven kunnen terecht op de afdeling Nierziekten in het Catharina Ziekenhuis. Dit is één van de eerste en grootste dialyseafdelingen in Nederland. Patiënten uit de regio Helmond/ Venray / Deurne kunnen naar het Dialysecentrum Deurne.

Vergoeding vervoer van en naar het ziekenhuis
Uw vervoer van en naar de dialysebehandeling wordt voor een groot gedeelte vergoed door uw zorgverzekeraar. De secretaresse van de afdeling Nierziekten kan voor u een machtiging aanvragen voor zittend ziekenvervoer of kilometervergoeding. Vraagt u zelf bij uw zorgverzekeraar na welke eigen bijdrage u moet betalen.

Nierpatiënten komen voor hun dialysebehandeling drie maal per week naar het ziekenhuis. Een korte reistijd naar het ziekenhuis waar zij behandeld worden is daarom heel wenselijk.

Internist-Nefroloog Internist-Nefroloog dr. Stijn Konings over hemodialyse nierdialyse