Vruchtbaarheidsproblemen

Als je zwanger probeert te worden, dan hoop je dat dit snel en zonder problemen gebeurt. Wanneer een zwangerschap op zich laat wachten, kan de huisarts je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Diverse stoornissen kunnen de oorzaak zijn van vruchtbaarheidsproblemen. Voor één derde liggen deze oorzaken bij de vrouw, voor één derde bij de man en voor één derde ligt de oorzaak bij beiden of wordt er geen oorzaak gevonden. In dat geval is sprake van onverklaarde verminderde vruchtbaarheid.

Stoornissen die bij de vrouw kunnen zorgen voor vruchtbaarheidsproblemen:

• Onregelmatige of uitblijvende menstruatie doordat er weinig of geen ovulaties optreden
  • De tijd tussen de eisprong en de volgende menstruatie kan te kort zijn. Het baarmoederslijmvlies is dan onvoldoende voorbereid om het bevruchte eitje te laten innestelen
  • Verklevingen (adhesies) in het kleine bekken of afgesloten eileiders
  • De aanwezigheid van baarmoederslijmvlies op andere plaatsen dan de baarmoeder (endometriose)
  • Over- of ernstig ondergewicht. Bij ernstig ondergewicht vindt er vaak geen eisprong meer plaats en blijven menstruaties uit. Ook bij overgewicht heeft u minder kans op een spontane zwangerschap en er kunnen meer problemen optreden als u wel zwanger wordt

Wanneer er geen of onvoldoende zaadcellen worden geproduceerd, of wanneer deze zich niet goed kunnen voortbewegen, of als er teveel een abnormale vorm hebben, kan dit een bevruchting in de weg staan.

In één op de drie gevallen gaat het om een combinatie van bovengenoemde stoornissen of worden bij het vruchtbaarheidsonderzoek geen stoornissen gevonden. Verder is het mogelijk dat problemen bij de geslachtsgemeenschap een rol spelen.