Diagnose Kanker en dan…IORT

De diagnose kanker is gesteld en samen met de arts is het behandeltraject besproken. Vaak een onzekere tijd. Wat staat je te wachten? Doet de behandeling pijn? Wat zijn de bijwerkingen? Dit willen we uitleggen met de serie ‘Diagnose Kanker en dan…’. Deze keer chirurg prof. dr. Harm Rutten over inwendig bestralen tijdens de operatie. De zogenaamde IORT behandeling.

IORT oftewel Intra Operatieve Radio therapie is onderdeel van een heel behandeltraject voor kanker, waarbij tijdens de operatie op het gebied waar de tumor verwijderd is, een extra dosis bestraling wordt gegeven. “In het Catharina Ziekenhuis zijn we met deze behandeling in 1994 begonnen bij mensen met endeldarmkanker, waarbij de tumor zo vergroeid was in het kleine bekken dat een radicale operatie, waarbij de hele tumor verwijderd wordt, niet mogelijk was. Een andere belangrijke groep zijn de patiënten waarbij de endeldarmtumor opnieuw in het operatiegebied teruggekomen was”, legt prof. dr. Harm Rutten  uit.

Toevoeging

IORT is geen op zichzelf staande techniek maar voegt iets toe aan een behandeltraject waarbij patiënten vooraf worden bestraald in combinatie met chemotherapie. Na een rustperiode ondergaan zij dan een grote operatie waarbij de tumor wordt verwijderd. Rutten: “Het is nog steeds nodig om de hele tumor te  verwijderen, maar soms is er het risico dat er kankercellen achterblijven wat terugkeer op een tumor vergroot. Dan geven we extra bestraling tijdens de operatie op het risicogebied, de zogenoemde IORT. De kans op terugkeer van een tumor vermindert dan aanzienlijk.”

Prof. dr. Harm Rutten opereert een patiënt aan endeldarmkanker en maakt daarbij gebruik van Intra Operatieve Radiotherapie (IORT).

Groot voordeel

Het grote voordeel van deze inwendige bestraling is dat een veel hogere dosis bestraling kan worden gegeven op het risicogebied. Bovendien kan de patiënt van buitenaf niet zo intensief bestraald worden, omdat het gezonde weefsel waar doorheen bestraald wordt, niet mag beschadigen. Rutten: “We kunnen via IORT de bestralingsbundel tijdens de operatie veel beter richten zodat we gezond weefsel buiten schot houden of afschermen. De straling wordt alleen gericht op het gebied waar de tumorcellen zitten”, aldus Rutten.

Overlevingskansen toegenomen

Met de komst van IORT zijn de overlevingskansen van patiënten met endeldarmkanker enorm toegenomen. Rutten: “Dankzij de samenwerking in Nederland met bijna alle andere ziekenhuizen, hebben we de IORT behandeling kunnen ontwikkelen en behoort het Catharina Ziekenhuis op dit gebied tot de grootste van de wereld. We verrichten veel onderzoek waardoor we iedere keer de behandeling weer kunnen optimaliseren. Ik verwacht dan ook dat de resultaten in de komende jaren weer verbeterd worden. In augustus 2016 krijgen we in het Catharina Ziekenhuis een nieuw bestralingsapparaat op de operatiekamer. Hierdoor is het nog gemakkelijker de behandeling toe te passen. Want daardoor kunnen we IORT waarschijnlijk ook vaker aanbieden bij patiënten met andere tumoren waar dezelfde problemen spelen als bij patiënten met uitgebreide endeldarm tumoren.”