dr. M.A. (Mohammed)  Soliman-Hamad

Aangesteld
BIG registratienr.
19058945601

Ik ben vooral betrokken bij de screening van patienten die een hartoperatie moeten ondergaan. Tevens ben ik verantwoordelijk voor onderzoeken die op de afdeling cardiothoarcaal chirurgie plaatsvinden. Ik begeleid collega’s in het uitvoeren van onderzoeken en het schrijven van wetenschappelijke artikelen inclusief promotie onderzoeken.

Aandachtsgebieden

• preoperatieve screening
  • opleiding en onderwijs
  • (promotie) onderzoeken cardiochirurgie
  • kwaliteit en veiligheid
  • value-based healthcare

Opleidingen & ervaringen

• opleiding tot cardiothoracaal chirurg, UMCG groningen
  • promotie 2011, Maastricht Universiteit, titel: “Surgical revascularization in patients with left ventricular dysfunction; Management and predictors of outcome”

Nevenactiviteiten

Sinds 1998 organiseert Mohamed Soliman een jaarlijkse missie naar zijn geboorteland Egypte. Een compleet team van Catharinaziekenhuis bestaande uit hartchirurgen, cardiologen, anesthesisten, OK-verpleegkundigen, Cathlab-technici, perfusionisten en nurse practitioners voert in korte tijd (meestal een week) gratis openhartoperaties en coronaire interventies uit voor de arme Egyptische patiënten. Daarnaast gaan er vanuit heel Nederland ingezamelde donaties, vooral vanuit Catharinaziekenhuis (disposables voor chirurgie, instrumenten en diverse apparatuur) naar verschillende ziekenhuizen in Egypte.

Lidmaatschappen

• Nederlandse Vereneging Thoraxchirurgie (NVT)
  • European Association of Cardiothoracic Surgery( EACTS)
    Egyptian Society of Cardiothoracic Surgery (ESCT)dr. Soliman is a reviewer van meerdere internationale medische