dr. ir. R.H.N. (Rob)  Tijssen

Klinische fysica
Radiotherapie
Aangesteld

Radiotherapie is een vak met een hoog technologisch karakter. Als klinisch fysicus zorg ik er voor dat elke behandeling, vanuit technisch oogpunt, zo optimaal mogelijk uitgevoerd wordt. Technologische innovatie en wetenschappelijk onderzoek zijn erg belangrijk in ons vakgebied. In het bijzonder beeldvormende technieken, zoals met CT en MRI, zorgen ervoor dat we steeds nauwkeuriger kunnen bestralen. Sinds 2007 ben ik werkzaam op gebied van MRI ontwikkeling. Na mijn promotie onderzoek in Oxford, heb ik van 2011 t/m 2019 in Utrecht met veel passie gewerkt aan de invoering van MR-geleide bestraling met behulp van de zogenaamde MR-linac. Met de komst van een MR-linac in het Catharina Ziekenhuis blijft MRI-gestuurde radiotherapie mijn voornaamste aandachtsgebied. Om al deze nieuwe technieken ook landelijk veilig in te kunnen zetten maak ik deel uit van de Nederlandse Commissie voor Strallingsveiligheid (NCS) waarin we richtlijnen opstellen voor de kwaliteitscontroles voor zowel MRI en MR-Linac. Nederland loopt voorop in gebruik van beeldvorming binnen de radiotherapie. Sinds 2020 ben ik course director van de ESTRO “imaging for physicists” cursus waarin klinisch fysici uit heel Europa bijgeschoold worden op het gebied van beeldgestuurde radiotherapie.

Aandachtsgebieden

• MRI & MR-linac
  • Stereotaxie (Long, Brein, MDL)
  • Treatment planning