Corona-update: wel of geen mondkapjes?

Het dragen van een mondkapje in het ziekenhuis is vanaf zaterdag 26 juni niet meer verplicht. Wel blijft de 1,5 meter maatregel nog van kracht en waar die niet gewaarborgd kan worden, blijft het dragen van een mondkapje verplicht.

Dit betekent dat het dragen van een mondkapje in de publieke ruimte zoals de centrale hal, de liften en de gangen niet verplicht is. Ook tijdens bezoektijden op de verpleegafdelingen is het dragen van een mondkapje niet meer nodig. Wel houden we te allen tijde 1,5 meter afstand.

Wél een mondkapje

in de wachtruimtes en behandelkamers van de polikliniek is het houden van 1,5 meter afstand echter niet altijd mogelijk. Daarom geldt hier nog wél een mondkapjesplicht. Patienten en bezoekers mogen hier hun eigen mondkapje dragen. Wie geen mondkapje bij zich heeft, krijgt deze uitgereikt van een medewerker van de polikliniek.

Bezoekregeling

De bezoekregeling is aangepast. Het is toegestaan om per patiënt twee bezoekers per dag te ontvangen tussen 16.00 en 20.00 uur. De bezoekers mogen niet tegelijk op bezoek komen. Alle andere bezoekuren vervallen. Dit geldt ook voor coronapatiënten op de cohortafdeling. Er zijn een paar uitzonderingen:

- Kinderafdeling: hier mogen de twee ouders op bezoek komen.

- Terminale patiënten: tijdens het waken bij een patiënt mogen per dag (24 uur) maximaal drie bezoekers aanwezig zijn, waarbij we vragen zo min mogelijk de kamer in en uit te lopen en elkaar buiten het ziekenhuis, dus niet op de kamer of de gang, af te wisselen.

- Voor partners en kinderen van patiënten op de MC/IC/CCU gelden geen vaste bezoektijden, U maakt hierover afspraken met de verpleegkundige.

Let op: kinderen tot 13 jaar tellen we niet mee in het aantal toegestane bezoekers.

Niet gebeld? Dan gaat uw operatie/afspraak door

U wordt gebeld als uw operatie of afspraak niet doorgaat. Als u geen telefoontje krijgt, dan gaat uw operatie/afspraak gewoon door en kunt u veilig naar ons ziekenhuis komen. Wij verzoeken u om ons niet te bellen voor informatie over uw operatie. Zo blijven wij telefonisch bereikbaar voor patiënten van wie de operatie wél is uitgesteld.

Polikliniek- en dagbehandelingen

De meeste afspraken op de polikliniek en een deel van de afspraken voor dagbehandeling gaan wel door. Om de zorg toegankelijk te houden, zetten we waar mogelijk digitale middelen in. We doen dit onder andere door telefonische consulten en via het patiëntenportaal MijnCatharina. Dit blijven we doen. Heeft u een afspraak waarvoor u naar het Catharina Ziekenhuis moet komen? Weet dan dat veiligheid voor u en onze medewerkers voorop staat. Daarom zijn er aangepaste bezoektijden en gelden er specifieke maatregelen in het Catharina Ziekenhuis. Kan uw afspraak niet doorgaan? Dan wordt u gebeld.

Vragen?

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft en doen in deze Q&A ons uiterste best om alle vragen te beantwoorden. Wij verzoeken u nogmaals om geen telefonisch contact op te nemen met het ziekenhuis om te vragen of uw afspraak doorgaat. Wij bellen u als uw afspraak niet door gaat.

Zeer vervelend

Wij begrijpen dat de huidige situatie heel vervelend is en wij vragen u om begrip. We houden u op de hoogte als er meer versoepelingen mogelijk zijn.

Deel deze pagina

Nieuwsoverzicht Catharina Ziekenhuis